lördag 12 december 2020

Nytänk och "old-days" tänk...

 

...jaa...det som jag tänkte skriva lite om nu, är just deet☝ jag skriver om det för att jag har `varit på båda sidorna`, då jag tänkte på ett helt annat sätt när jag inte var NPF-förälder vs. hur jag tänker nu med alla de nya erfarenheterna jag har fått de senaste åren🙏💪 det är ju i många fall som natt och dag!
allt det som vi blir "programmerade" med inför att bli förälder för första gången "ställs på sin ände" när du t.ex har ett barn med någon form av funktionsnedsättning..fysisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. i våran familjs fall så gäller det neuropsykiatrisk funktionsnedsätting. vi är en riktig "funkis-familj", då två av 3 har NPF-diagnos. men jag skulle med stooor säkerhet kunna säga att även jag har en NPF-diagnos...av allt jag har fått lära mig genom denna nya erfarenhet, så känner jag stor igenkänning på flera punkter...å inser att även jag med stor sannolikhet har en diagnos inom NPF. å förstår varför jag känt på vissa sätt när jag var yngre...och även igenkänning nu i vuxen ålder-som orsakar enorm stress över ting som en neurotypisk (en person utan npf-diagnos), inte alls känner stress över. ja..låt säga..jag börjar förstå mer å mer ju mer jag lär mig om dessa diagnoser..att jag hela mitt liv oxå har levt med npf-diagnos?! 
det positiva med detta är att jag får och haar en större förståelse för ängela i de skeden och tillstånd hon hamnar i..



men det var inte huvudpoängen i detta inlägg...utan det jag ville säga äär att många utav oss fortfarande lever kvar i det gammaldags tänket vad gäller uppfostran😨...å det får skrämmer mig nåt enormt..då det har farit illa mååånga barn genom åren..bara för att dom inte har mötts rätt av oss vuxna. dessa människor har bara sett det `som ett bråkigt barn, en bråkstake`, problembarn..aa u name it!! å DET är heeeelt fel av dessa människor att ens uttrycka sig så😡 då dom skulle kunna hjälpa dessa barn genom att bara bemöta dom rätt. så det ligger ju HOS OSS VUXNA..fattar ni inte det?!!

förstååå vilket helvete många barn kunde ha förr i tiden då dom endast sågs som problembarn, å inte fick hjälp någonstans. barn som hade en neuropsykiatrisk diagnos..bara att vi inte visste vad det var då. dessa diagnoser existerade ju inte då.
det är först NU som diagnoserna existerar, oxå pga att det har gjorts forskning, och bedrivs fortfarande forskning om jag inte missminner mig, där det alltså står klart att hjärnorna fungerar olika på en NT-hjärna vs en NPF-hjärna. vilket resulterar i beteenden som för en "vanlig" kan verka udda, annorlunda och utstickande. 
vi har givetvis fått mera kunskap idag, då vi även har svart på vitt att hjärnan fungerar på ett annorlunda sätt vid NPF-diagnoser. MEN!!! ojojoj, det är ändå väldig många fler av er därute som behöver få den här informationen, så ni kan bemöta ALLA barn rätt.
för i detta fall så kan man inte säga att -man ska behandla barn på si och så vis, å såhäär ska barn uppfostras osv osv.. men här höjer jag fingret ordentligt☝☝☝ för alla barn fungerar INTE på samma vis...VERKLIGEN inte!! 

vi MÅSTE tänka nytt!! å inte leva kvar i det gamla tänket..!! 

för det gäller det allra viktigaste vi har...VÅRA BARN💖🙏

-VÅGA VARA UTANFÖR BOXEN, å våga tänka nytt.

det finns inga "regler" i hur du ska uppfostra ditt barn!! du som förälder skapar dina egna regler utifrån ditt barns BEHOV...å inget annat!!! 

det jag bl.annat kan göra för dessa barn är att sprida kunskapen om NPF till de vuxna så gott jag kan🙏

för det måste till mer kunskap därute...ännu mer..!!

som sagt..det handlar om barnen....💖

å jag kommer aaaldrig sluta kämpa för er!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar