lördag 8 januari 2022

Covid 19 is in tha`....

 


...houseđŸ˜· jimmy testade positivt i fredags morse, pĂ„ bekrĂ€ftelsetestet frĂ„n vĂ„rdcentralen. Ă„ jag Ă€r nu genomförkyld Ă„ har feber (ligger mellan 38 Ă„ 39grader) Ă„ Ă€ngela har hosta, huvudvĂ€rk Ă„ feber ont i halsen. sĂ„....ja...med ett bekrĂ€ftat fall av covid i familjen Ă„ vi har nu fĂ„tt samma symptom, sĂ„ behöver man inte vara hjĂ€rnforskare för att förstĂ„ att Ă€ven jag Ă„ Ă€ngela har virusetđŸ˜· men jag ska Ă€ndĂ„ ta ett test till för Ă„ fĂ„ bekrĂ€ftat. dĂ„ testerna Ă€r slutsĂ„lt pĂ„ flera stĂ€llen, sĂ„ har jag tillslut hittat ett som jag fĂ„r i början av veckan. 
jahopp...hĂ€r hoppar jag in hit igen efter ett rĂ€tt lĂ„ngt tag.... Ă„ JAA jag testade oxĂ„ positivt Ă„ hela familjen blev sjuka i covid-med jimmy som hade ett visst försprĂ„ng i sjukdomsförloppet. Ă„ tur var vĂ€l det, dĂ„ jag blev vĂ€ldigt dĂ„lig Ă„ hade det kĂ€mpigt med att bara ta mig till toan utan att svimma, Ă„ vĂ€l dĂ€r sĂ„ satt jag i nĂ€stan en timme per gĂ„ng, dĂ„ jag inte orkade ta mig upp eller sĂ„ lĂ„g jag pĂ„ golvet med benen upp mot vĂ€ggen för att motverka svimningen.. d va 3-4 dagar dĂ€r som jag bara lĂ„g som ett kolli dygnet runt, feber som hela tiden Ă„terkom och ett ihĂ„llande illamĂ„ende som vĂ€grade slĂ€ppa😖 Ă„ jag fick ju inte heller upp nĂ„nting nĂ€r jag försökte, dĂ„ jag inte hade matlust pga illamĂ„endet varje dag. och detta resulterade ju sĂ„klart i att jag blev vĂ€ldigt svag...

..och det kom ett lĂ€ge dĂ€r..efter att ha varit i princip helt vĂ€ck flera dagar i strĂ€ck, dĂ„ jag sa till jimmy att..jag vet inte hur mycket mer jag orkar...Ă„ dÀÀr ringde jag in Ă„ Ă„kte in till kss, för dĂ€r insĂ„g jag hur dĂ„lig jag var. dom röntgade mina lungor dĂ„ jag  hostat upp blodigt slem, Ă„ dom tog syresĂ€ttningen pĂ„ mig osv osv. men som skönt var sĂ„ sĂ„g proverna normala ut sĂ„ som dom vanligtvis gör vid covid Ă„ syresĂ€ttningen oxĂ„. sĂ„ jag fick Ă„ka hem framĂ„t natten, men jag vĂ€grade att Ă„ka hem utan nĂ„got för illamĂ„endet Ă„ febern (dĂ„ det febernedsĂ€ttande jag hade hemma inte tog ner febern ordentligt lĂ€ngre) för jag kĂ€nde att jag stĂ„r inte ut annars. för det var det som tog kĂ„l pĂ„ mig mest. 
vad gĂ€ller andningen sĂ„ hade jag problem med att jag inte kunde dra djupa andetag. detta började vid 7 dagen med covid. samt att jag inte kunde gĂ„ nĂ„n lĂ€ngre stĂ€cka utan att stanna Ă„ fĂ„ kontroll över andningen igen. nĂ€r jag kom hem frĂ„n kss den natten, sĂ„ fick jag stanna 2 gĂ„nger Ă„ fĂ„ kontroll över min andning mellan bilen och huset. en mycket obehaglig kĂ€nsla att kĂ€nna att man inte kan andas. den kĂ€nslan var ny. Ă„ inte det minsta behaglig. men detta Ă€r ju oxĂ„ ett nytt virus och ett virus som kan sĂ€tta sig pĂ„ lungorna Ă„ ge lunginflammation, sĂ„ inte helt ovĂ€ntat.  men en ny upplevelse var det allt..


men det som var vĂ€ldigt skönt vaar att efter bara ett par dagar sĂ„ repade sig lungorna (Ă„ jag fick trĂ€ningstips av bekanta om hur jag skulle trĂ€na upp lungorna igen) hĂ€romdagen sĂ„ kunde jag nysa ordentligt för första gĂ„ngen (dĂ„ det inte gick innan dĂ„ kroppen inte kunde ta djupa andetag) de va skönt😍 Ă„ jag kan gĂ„ strĂ€ckor utan att behöva stanna osv. sĂ„ starka lungor verkar jag tydligen ha som bara gett sig fan pĂ„ att bli normala igenđŸ’Ș

men under de dagarna dÄ andningen kÀndes som vÀrst sÄ va jag vÀÀÀldigt flÄsig, Ä smÄ korta andetag. dÄ jag inte klarade av annat. men andas pÄ nÄgot sÀtt mÄste man juh!
Ă€ngela fick ordentliga covidutslagđŸ˜± pĂ„ ryggen och sidan och framsidan av överkroppen
efter min sjukhusvistelse dĂ€r jag bĂ„de fick dropp Ă„ flera infarter insatta sĂ„ sĂ„g man ut som ett plĂ„sterpaket efterĂ„t😆

men jul blev firad ÀndÄ, det enda var vÀl att jag kÀnde mig svag i kroppen, men tro tusan det efter deen pÀrsen
vi firade jul i underbara grevbĂ€ck💚

Ă€nnu en vinter i deeetta paradis💚🙏



en av de första "lÀngre" promenaderna som dÄ gick till brevlÄdan för att trÀna upp lungorna igen..
d Ă€r alltid lika mysigt i grevbĂ€ck i juletid😍
Ă„ numera sĂ„ har ju svĂ€rfar byggt ut köket och gjort ett till badrum pĂ„ nedervĂ„ningen, han Ă€ riktigt duktig min fina svĂ€rfar, Ă„ det Ă€r Ă€ven han som hjĂ€lper oss med vĂ„rt hönshus😍 Ă„ det som Ă€r lite spĂ€nnande nu, Ă€r ju om hönshuset stĂ„r klart redan pĂ„ gĂ„rden vi bor pĂ„ nu, eller pĂ„ nĂ€sta plats..dĂ„ vi planerar att flytta frĂ„n mariestad. sĂ„ den biten kĂ€nner jag faktiskt Ă€r lite spĂ€nnande...dĂ„ vi inte vet Ă€nnu exakt vart vi kommer att bo. vi vet vart vi vill flytta💚men inte hur vĂ„rt nya boende kommer att se ut..Ă„ vart exakt det ligger...ja...jag kĂ€nner bĂ„de spĂ€nning och entusiasm inför det som komma skall för oss...😍💚
sen vet jag att det oxĂ„ kan komma att bli tufft pĂ„ olika vis. det Ă€r jag beredd pĂ„..allt frĂ„n att fĂ„ skolan att funka, till att fĂ„ det att funka med jobb och dylikt. MEN det Ă€r detta vi vill🙏och det kĂ€nns vĂ€ldigt rĂ€tt. frĂ„gan Ă€r bara nÀÀr det sker?...ja...det blir spĂ€nnande😍
en ny köksö Ă€r placerad i köket Ă„ sen har han gjort badrummet hĂ€r nedan😍
ja tycker d blev lite snyggt faktiskt mĂ€ toastolen satt snett sĂ„đŸ‘Œ
Ă„ "tomten" kom ju sĂ„Ă„klart😍

Ă„ som vanligt sĂ„ hade svĂ€rfar gömt trisslotter i granen Ă„ Ă€ven runt i huset, som barnen Ă„ vi skulle leta efter😃 han hittar alltid pĂ„ skojjgrejjer han, Ă„ barnen Ă€lskar honom💚💚💚

julklappsutdelning😃

Ă„ nyĂ„r firades hos grannarna Ă„ vĂ€nnerna borte i odensĂ„ker😍
Ä dom har tvÄ bengalkatter som heter "gordon-klot" Ä nala, dom har riktigt fin teckning
pĂ„ julafton va jag rĂ€tt svag, men nyĂ„rsafton var svagheten borta, men tyvĂ€rr oxĂ„ lukt Ă„ smaksinnet😟
ja khooom igen dĂ„ jimmy ta iiii liiite till😂


💖
jag klĂ€mmer in med den hĂ€r UNDERBARA bilden Ă€ngela💖 denna bilden togs nĂ€r inga krav stĂ€lldes pĂ„ dig frĂ„n samhĂ€llet, du fick bara vara...DU.. du har sagt att du saknar tillbaka till nĂ€r du var liten...dĂ„ fick jag bara vara glad och mĂ„ bra😱 och detta kommer frĂ„n dig vid 11Ă„rs Ă„lder..och det gör mig bĂ„de ledsen, förtvivlad och riktigt arg! mitt dĂ„ orörda barn...till att krav började stĂ€llas ordentligt pĂ„ dig nĂ€r du inte Ă€nnu var redo...Ă„ varför stĂ€lldes dom?!! jag kommer ihĂ„g nĂ€r det sĂ„ smĂ„tt började (dĂ„ vi valde att gĂ„ en annan vĂ€g vad gĂ€llde barnomsorg nĂ€r hon var liten) dĂ€r följde vi inte majoriteten heller. vi valde det som vi trodde skulle bli bĂ€st för Ă€ngela, Ă„ vi Ă„ngrar inte det en sekund! sen började hon skolan, i samband med det sĂ„ skilde vi oss jag Ă„ hennes pappa, vilket tyvĂ€rr var nödvĂ€ndigt oxĂ„ för hennes vĂ€lmĂ„ende likvĂ€l som mitt. dĂ„ vi inte mĂ„dde bra ihop. förskoleklass och 1:an gick bra, skulle vilja sĂ€ga att hennes bĂ€sta Ă„r i skolan Ă€r nĂ€r hon gick i 1:an. Ă„ sen sĂ„klart...sĂ„ skulle det omorganiseras Ă„ skolan lĂ€ggs ner Ă„ ny stoor skola byggs Ă„ massor av barn pressas in i varje klass. med NOLL hĂ€nsyn till att lĂ„ngt ifrĂ„n alla barn klarar av de omstĂ€ndigheterna. Ă„ ja...dĂ€r börjades helsiket...Ă„ möte efter möte efter möte med försök att hon ska fĂ„ rĂ€tt stöd i skolan, sĂ„ att hon klarar av att vara dĂ€r. skolplikten tar INGEN som helst hĂ€nsyn till nĂ€r varje individ Ă€r redo eller inte att "slĂ€ngas in i grytan-dĂ€r helst alla grönsaker ska se likadana ut och ha samma form" 

sĂ„ vare sig barnet Ă€r redo eller inte, sĂ„ SKAA barnet slĂ€ngas in dĂ€r. helt befĂ€ngt!! förlĂ„t...men den erfarenheten vi har fĂ„tt av skolvĂ€rlden, den Ă€r riktigt dĂ„lig, och kan inte fĂ„ mig att kĂ€nna andra kĂ€nslor Ă€n ilska och besvikelse. 

för den Àr definitiiivt inte gjord för oss som lever utanför "fyrkanten". Ä det Àr mÄÄÄnga utav oss har jag mÀrkt, Ä det Àr ju baaarnen det Àr mest synd om. dÄ vi har fött dom till den hÀr vÀrlden, och sÄ blir dom mottagna pÄ det hÀr jÀkla sÀttet av samhÀllet.

nÀÀÀh!! det vi alla kan göra..vi som inte lever i "fyrkanten", det Ă€r att bara fortsĂ€tta gĂ„ vĂ„ran vĂ€g..och framförallt försöka föra det vidare till vĂ„ra barn, att det Ă€r DEET som Ă€r det allra viktigaste, att gĂ„ sin egna vĂ€g. i det lĂ€get sĂ„ fĂ„r lagar Ă„ regler sĂ€ga vad tusan dom vill, förlĂ„t alltsĂ„...men det fĂ„r vara nog nu helt enkelt! 

vi försöker att ge Ă€ngela sĂ„ mĂ„nga verktyg vi kan till att klara av den hĂ€r vĂ€rlden. Ă„ den hĂ€r vĂ€rlden Ă€r riktigt tuff..riktigt tuff...mot dom som inte följer normen. sĂ„ vi försöker ge henne rejĂ€la verktyg, för det behövs i den hĂ€r vĂ€rlden kan jag sĂ€ga☝

jag har sagt det innan och sÀger det igen...att À redan nu har haft dom hindren hon har haft, gör att hon kommer att klara av den hÀr vÀrlden bÀttre..Àn om hon skulle fÄtt "denna smÀllen" senare i livet och fÄr en chock och kanske tar till metoder som inte Àr bra för henne.. ja...allt som sker har en mening, sÄ sant som det Àr sagt.




trots sjukdom sĂ„ fick vi ett hĂ€rligt nyĂ„rsfirande😍

sen att man Ă€r rĂ€tt smak och luktlös😟 det Ă€r ju rent utsagt jĂ€vligt trist, men aa..man fĂ„r vĂ€l se det som "gratis bantning", dĂ„ man tappar lusten att Ă€ta dĂ„ allt smakar kartong och frigolit😉

dax Ă„ skaffa ny garderob nu dĂ„ (skĂ€mt Ă„ sido) eller ja...det fĂ„r vi vĂ€l se nu dĂ„đŸ˜‰

jag har börjat med lukttrÀning nu iallafall, sÄ fÄr vi se om det hjÀlper?!

mĂ„nga som har genomgĂ„ngen covid infektion fĂ„r sen problem med smakĂ„luktsinnet, tyvĂ€rr😖

men INTE 1! gÄng under min sjukdomsperiod hÀr (Ä jag blev rÀtt dÄlig och hade problem Àven med andningen Ä dylikt), sÄ har jag tÀnkt ens en tanke pÄ att gÄ och ta injektionen. jag kÀnner starkt att det Àr en större risk för oss att ta den. skulle aldrig vÄga ta den risken, eller utsÀtta mina nÀra för det!

ja..det hĂ€r inlĂ€gget började jag med för nĂ„gra veckor sen, Ă„ avslutade det...nuuu...hehe ja sĂ„ kan d bli, men hĂ€r ÀÀr hon😉 mĂ€rkt att ni har varit nĂ„gra stycken inne under denna tiden Ă„ kikat

gott nytt`i efterskott pĂ„ er😍


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar