lördag 17 februari 2024

KROPPSACCEPTANS.....

 


...ja...jag tänkte att med detta inlägget förklara lite vad jaaag menar med kroppsacceptans/kroppspositiv😍

varför jag känner att jag behöver förklara, är för att jag ser att en å annan därute i social media använder dessa benämningar i helt fel sammanhang i mitt tycke!

så...vad är då kroppsacceptans för mig??

i reda ord så är jag så enormt tacksam att jag har "återtagit min hjärna" från det som i nästan 40 år har inpräntats i mig angående "fetthat", smal och bantningshets🙏 å ju längre tiden går så har jag insett mer och mer att det verkligen handlar om just hjärntvätt...och det är riktigt obehagligt att tänka på.... idag vet jag att en tjock kropp i många fall inte är osund, idag vet jag att en smal kropp inte är lika med en sund kropp vs. en tjock kropp inte är lika med en osund kropp.

å ja, jag är faktiskt een av dessa människor som har bra kroppsvärden även fast min kropp är tjock/kraftig🙏 det har endast varit järnvärdet som varit lägre, men jag förstår varför och äter regelbundet niferex (järntabletter), jag har haft ett aningen högre blodtryck under 2018 (vilket troligtvis berodde på den ENORMA stressen vi levde i då...det var oxå då det kämpiga satte igång ordentligt), men ett par år senare så är blodtrycket stabiliserat igen, och är i detta nu normalt🙏

det har ständigt pratats om BMI och att fetma är en sjukdom...en SJUKDOM?!🙉 fetma i sig är ju verkligen inte en sjukdom, däremot så är ett beroende ett tillstånd som kan kallas sjukdom...då ett beroende...som man kan bli i både mat, socker, alkohol, cigaretter, träning, bantning med meera kan göra att vi tappar kontrollen över vårt beteende och "överkonsumerar"/överdriver det aktuella beteendet, vilket kan skada oss på olika sätt😕


men för att detta inlägg inte ska bli för långt, så ska jag direkt komma till sak!..

jag har märkt därute i social media att benämningen kroppspositiv-bodypositive används i min mening vid fel tillfälle ibland...där personer som är så överviktiga att dom inte ens kan röra sig sitter å äter en låda med feta munkar t.ex, eller personen som inte ens kan ta sig fram pga av sin stora storlek har svårt å andas när hen går...ja...hjärtat blir för överansträngt av tyngden....det jag vill komma till är att i de fallen så tycker jag att man "misshandlar" sin kropp..det blir för mycket för hjärtat..
har det gått så långt att man är så tung att man är oförmögen att röra sig, så ligger det troligen ett matberoende eller att personen i fråga har gett upp bakom.
så i deet fallet anser jag inte längre att man ska använda benämningen bodypositive... för i dessa fall så mår ju bevisligen inte kroppen bra...då kan det ju faktiskt vara på liv eller död bokstavligt talat när man är såpass kraftig. så i det fallet så klingar det ju väldigt fel!..

men för dom...som är tjocka, smala, mittemellan och har normala kroppsvärden så är ju kroppsacceptans något som är OTROLIGT VIKTIGT! då vi alla har blivit intalade sen barnsben att vi helst ska se ut på ett visst specifikt sätt i våra kroppar och utseende...framförallt våra kroppar😟😠 och det kan bli riktigt farligt för vissa personer och bidra till stor psykisk ohälsa...av att ständigt känna att man behöver passa in, banta ner sig till "acceptabel" vikt, att ständigt sträva efter att få den där "perfekta" smala kroppen...ständigt,ständigt, vi klagar väldigt mycket på våra kroppar och vad vi vill ändra på...det är så jävla synd att man tidigare har lagt så mycket tid på det😢

och nu när man kommit såpass långt att man faktiskt...äntligen accepterar sin kropp...hur den än ser ut, så kan jag bli reda arg alltså, när jag inser hur jag har resonerat tidigare i livet kring kroppsuppfattning😠å jag frågar mig själv *vad fan höll jag på med*! 

nu idag så lever jag med benämningen BALANS som motto🙏😍

balans vad gäller mat och träning...balans mellan energin in och energin ut🙏

å FAN VA BRA DET KÄNNS😍

sååå skönt att bara hoppa ut från människomassan å göra vad som känns bra för mig....FRIHET💪😍🙏

vägra "hjärntvättning" någonsin igen!!!

följ alltid magkänslan och intutionen...den är alltid rätt...🙏

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar