lördag 9 september 2023

Välkommen till världen...

 


...lilla collie🐄💚...i söndags morse när vi kikade ut ur köksfönstret så ser jag hur "våran" ko matilda har något hängande från munnen, som hon håller på att äta upp..
å då inser jag att hon precis har kalvat😮😍 då kvigan brukar äta upp moderkakan efteråt


å när jag tittar mer ordentligt så ser jag ett litet brunvitt litet kalvhuvud som syns där i gräset🙏🙉💚💚💚å jag inser att hon precis har kalvat🙏
å när jag tänkte efter så jaa...hon har ju faktiskt varit stor som ett hus när jag tänker efter...självklart så var hon ju dräktig vår matilda😍
behöver jag säga att jag från å med denna stund blev som en riktig "komamma" å hade stenkoll på att kalven började dia och att han var i god form💚😊


efter en stund så kom vårens kalvar (som har växt tills sig till rätt stora grabbar under sommaren) och hälsade på nytillskottet i deras flock😊


välkommen till oss lilla grabben/gumman😊vi ska lära dig allt vi kan😄


mamma matilda vilar nu lite efter förlossningen, å lilla collie (som ängela döpt hen till) började testa sina små ben å utforskade hur dom funkade😄💚 med observation av dä stora grabbarna såklart😄


å veckan har gått (tack och lov) exemplariskt🙏💚 lilla collie verkar äta som han ska och utvecklas som han ska🙏
å det är urgulligt å se hur han försöker ta efter beteendet i hur dom andra i flocken gör, å hur dom andra tjurarna verkligen har välkomnat collie i gänget å visar hen hur man gör..å hur collie verkligen försöker...han ä såååå SÖT😙😊💛💛


nu är han snart en vecka gammal, å hittills så har allt gått jättebra🙏😍
under tidigare år så har det inträffat att kalv har blivit taget av rovdjur här i hagen, så nu hoppas vi att allt fortsätter att gå väl för lilla collie å att vargen håller sig härifrån!!


efter att ha skjutsat ängela till kompis där dom ska ha översovning fram till söndag, så åkte jag direkt in till heidi å så körde vi en rhiktit goer`fredagsfika😍💜

                                            
ä glad å tacksam att jag har funnit en fin vän (och granne)😊 i dig gåmman😊

 

å behöööver jag säga att jag typ har levt😊😉på kantareller å trattkantareller de senaste dagarna😄
SKOGENS GUUULD😍




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar