lördag 23 november 2019

Många tankar...

(tur man inte är rädd för "ormar☝"😂😉😂)...fick ge upp att sova vidare😧men denna gamla slitna mamma är oxå ta mig fan en "superwoman"😉💪💪💪

...hej igen på er💚jag sitter här å bloggar samtidigt som jag kollar på en av de "u-tubers" jag följer😍 min absoluta favorit youtuber som jag följer, är jonna jinton, å henne kan jag verkligen relatera till...vi verkar dela många likadana tankar...å när jag kollar på hennes videor så kommer jag alltid tillbaka till mig själv på något vis...💚

men i detta nu här så kollar jag på en annan av dom jag följer på "tuben" -en utav mina "medsystrar" därute i världen som oxå har en dotter med autism💖 det är faktiskt lärorikt å igenkännande att följa dom😍 å det senaste som jag verkligen har blivit inspirerad till är att på något sätt hjälpa L att utvecklas och framförallt bli mer självständig💪inte bara för att det ska bli mindre fullt upp för oss föräldrar (vilken det givetvis blir om man har ett barn som är självständigt och utvecklas i "normal" takt) utan det ALLRA VIKTIGASTE äääär ju att livet blir ju så mycket lättare för henne om hon vågar och kan göra olika saker själv💪

detta har i perioder varierat med L...detta med självständigheten....det vi har märkt är att det oxå är mycket beroende av vad som händer omkring henne.. överlag så är hon väldigt känslig för förändringar. vi måste ständigt vara dektektiver och hitta orsaken till utbrotten...och jag måste faktiskt erkänna att vi har börjat bli lite experter på det nu😉💪 vi har lärt oss att till och med en sån enkel sak som att gå från helgandan till vardagsandan är något som hon reagerar på. det är inte varje måndag som vi får henne till skolan om man säger så😧 vi är jätteglada att hon kommer till skolan iallafall 2-3dagar i veckan💪 från att knappt klara av att ta sig ut från huset till att vara såhär duktig som hon är nu....hon ä GRYYYM JU💪💖💪

Men som det ser ut just nu vad gäller hennes självständighet..så "ligger vi långt nere" kan jag säga...och jag gissar på att det har att göra med oss föräldrars ork.. just detta att få vardagen att flyta har ju varit väldigt jobbigt för oss som ni förstår och vet. och då detta inte går per automatik hos L så är hon ju väldigt mycket beroende av oss. men vi kämpar hela tiden precis varje dag för att det ska flyta på. och yeeees 😊 we are keep hanging in there...even thoe in small steps....men ack så betydelsefulla steg💪😍

så hon är ju beroende av oss för att bli självständig...för det sker inte per automatik hos henne...vilket det gör hos andra barn i hennes ålder. säger inte vi till henne att göra det till synes självklara momentet så gör hon det inte självmant.

men jag har blivit riktigt inspirerad och peppad här nu...i detta med att finna ett sätt att kunna hjälpa hjälpa henne att bli mer självständig...för det blir ju mycket lättare för henne under livets gång om hon lär sig att bli självständig💪 "ABA"-terapi är något som jag har läst om och varit nyfiken på...där barnet med sina egna förutsättningar får lära sig bl.a att bli mer självständig. det är tydligen något som är vetenskapligt bevisat att det funkar bra på barn inom autismspektrat t.ex💪😍

ja....man är lite taggad här nu...och tänker på hur vi på bästa sätt kan hjälpa henne i detta..som med t.ex självständigheten då💚

och även med OCD:n....för den hämmar otroligt mycket och hjälper ju inte direkt i låsningarna och fixeringarna.....

så vi har att jobba med så att säga💪

men med de förutsättningarna som just L har..så vill vi göra det ALLRA BÄSTA för att hon ska få ett bra liv helt enkelt💪💚💖💪




(tog denna bild häromdan på två av våra utslagna hjältar😉💖💖)👇