söndag 26 maj 2024

Vart tog "du" vägen?....

 

...I SKRIVANDE STUND SÅ SER VÅR STRAND UT SÅHÄR😲👇


man kan knappt tro sina ögon i hur stranden bara är..borta😲 å ni ser ju oxå hur träd å buskar fått sätta livet till när vattnet har höjts så mycket😮 vi boende här har nu bildat en stig uppe på grässlänten här, men delar av slänten rasar ner i vattnet bit för bit på vissa delar av stigen. detta är bara ännu ett bevis på vad vår natur kan göra...🙉


å här är våran plats i nuläget, ni ser en pyttepytte liten "strand" nedanför grässlänten här😉


å där bäcken hela tiden har runnit ut, har det nu bildats en sandbank, har blivit som en liten ministrand därimellan😉


måste tillägga dock att längre bort på vår strandremsa så finns det fortfarande strand kvar🙏😍 men mer än hälften av den totala längden på hela stranden är nu under vatten🙉

vattenståndet har alltså inte varit såhär högt på jättemånga år....så ja...detta blir intressant å se nu då..om vi får vår strand åter och näär det återställs😊

måste dock medge att det är en viss mysfaktor att ligga där å plaska i vattnet under trädkronorna...den är väldigt mysig den😍💚



dessa två större stenarna vid strandlinjen här ovan ligger nu då under vatten, å dom är nu i sin dubbla storlek under vattnet, då sanden omringar halva deras storlek här på bilden ovan. 



å här har vi vår kära repstege som isen å vinden tog i under vinterns olika oväder. jag har ännu inte stött på den på sjöbotten..inte ÄNNU😉 men nånstans i vättern är den! 



dä va tider dä, när vi hade sand längs med hela strandremsan😍 det ska bli spännande å se vad naturen har i sitt sköte i nästa steg gällande vår älskade strand...jag lovar att uppdatera er😃


...😮ja....i detta nu så existerar endast sandstrand längst bort på vår....strand😉 jag har nog nämnt det innan här att vattenståndet i vättern nu ligger på rekordnivå....det har alltså inte varit såhär högt på upp till 65år😮 inne i hjo så har de populära "strandhusen/båsen"  behövts flyttas längre upp på land då vattnet är så högt.. å bland andra så är hela våran strand ,förutom längst bort på remsan borta🙉 

på vår plats så har det istället bildats en liten söt strand där bäcken tidigare mynnade ut, och antingen går vi i ifrån den lilla sand "stranden" eller så går man i direkt från gräskanten nu helt enkelt😊

men längst bort där `oma och opa` brukar ha sitt strandtält😊 där har vattennivån låtit oss få ha en bit strand kvar iallafall😍

i det här inlägget så visar jag kontrasterna på vätterns vattennivå

å just det ja, självklart så måste jag ju berätta att jag har tagit första doppet nu i "hela"😉 12,5grader!😍

å bara några dagar senare så låg temperaturen (jag tar alltid med mig vattentermometern ner) på lite över 15grader😍

första doppet för i år skedde den 12maj

härmed så har min badsäsong startat😍😍😍

*uppdatering 25maj är nu 17,5 grader varmt i vattnet😍






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om ni vill så får ni kommentera eller skriva något till mig här

Men negativa kommentarer ägnar jag ingen som helst energi åt och den kommer att raderas omgående!

Love to all of you