torsdag 22 maj 2014

Flera nya hyresgäster här på våran kulle...

...har vi fått förstår ni :-)

i form av familjen "talgox-sson" ;-)

jag har ju sett även i år att familjen pilfinksson ännu en gång har bosatt sig uppe vid stuprännan, men idag! förstår ni :-)....när vi kom hem förut så ser jag när jag kommer till trappan vid våran ytterdörr att en av mina gamla mjölkkannor ligger ner....OCH ser då att det är något som rör sig därinne....först undra jag vad i tosan det var jag såg....men såg rätt snart att det var ju små fågelungar flera stycken som kröp runt där i botten av den bruna mjölkkannan å pep för fulla muggar <3 dom hade börjat att få lite päls på kroppen men var annars nakna och rätt så nykläckta kan jag ana, och ögonen var inte öppna än.

det jag gjorde var att ställa upp kannan igen och fixade till locket som det satt innan. och sen hoppades jag bara att inte mamman och pappan hade blivit störda av att jag varit där.
troligen så har det varit en skata eller nån annan större fågel där och vält kannan för att försöka få tag i ungarna men misslyckats...PUUUHH !

så nu får vi hjälpa dem att vakta deras lite annorlunda val av bo OCH plats, vid våran ytterdörr där det ofta är rörelse...men nu har dom valt denna lite udda plats, så nu får jag å mattis hålla lite vakt så inte några större fåglar eller liknande försöker ta ungarna igen :-/

OCH jag har också kontrollerat att talgoxmamman å pappan besöker dom flitigt även efter jag varit där och återställt deras bo.

jag var lite inne på om jag ska tejpa eller sätta nät runt så dom får ha sitt bo ifred. men då blev jag rädd att dom kanske blir avskräckta när dom ser att boet ser annorlunda ut??? så jag bara återställde det till det skicket det var innan den blev vält.

rätta mig någon om jag borde göra på något annat sätt??

jag vill ju inget hellre än att dom ska överleva och få ta sina första vingtag å känna på friheten utanför mjölkkannan sen <3

 våra nya hyresgäster har valt denna bruna mjölkkannan som bostad denna vår :-)
 jag ställde mig på avstånd förut, när jag skulle försäkra mig om att dom kom tillbaks till sina ungar <3...jag behövde inte vänta sålänge....
 ...förrens en av föräldrarna kom dit med näbben full med mat till sina små nere i kannan :-) <3

båda talgoxe-föräldrarna besökte boet flera gånger med mat, och då kände jag mig lugn <3

jag gick även ner nu för att se till att allt är som det ska med deras boplats, å tjiiii så dä pep där nere i mjölkkannan *hihi* <3, det är så bedårande.. <3

dä va säkert dax för kvällsmat nu då ;-) 
*jag ler varmt* <3

så med lugnet i mig, att allt är som det ska därnere utanför våran ytterdörr...så ska jag nu lägga mig bredvid min lilla dotter å riktigt "snusa in mig" <3

å jag vill bara säga oxå att jag är så glad och tacksam över de söta kommentarerna jag får med jämna mellanrum <3 vad fina ni är <3

...och det är också skönt att känna sig förstådd..... <3

godnatt ni fina därute, önskar denna fröken er nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar