lördag 28 april 2012

BILDBOMB från min helg nere i österlen :-)

 ...efter att jag hälsat på min moster och mormor i kristianstad så åkte jag till stugan där jag var nästan varje sommar som barn<3 såå många minnen..att vara här betyder mycket för mig..jag satt här en stund och njöt av omgivningen som ligger mig så varmt om hjärtat<3
 i detta trädet klättrade jag ofta som barn, ser ut att vara ett ganska bra klätterträd tycker jag:-)
 efter att ha varit vid stugan i furuboda så åkte jag till lina i vitaby bara en halvtimme bort..det är så roligt att lina bor där hon bor, för skåne ligger mig ju så varmt om hjärtat, och även lina<3 så jag bara njuter för fullt av att fara ner till "mitt" skåne<3

lina och niklas hyr en liten stuga av ett par som heter anna och samuel i vitaby. En jättemysig liten stuga med ett mysigt loft det finns kallt vatten indraget och el finns. men för att få värme så eldar dom i kaminen. och så utedass oxå såklart,å jag tycker det är så mu`sigt med utedass:-)
 jag sitter uppe på loftet och smygfotar;-)
 här uppe sov vi riktigt gott ska ni veta:-) 
 och hönor och tuppar har dom måånga av..runt 60 godingar traskar runt på gården i det fria..flera tuppar, många hönor och givetvis små underbara kycklingar (som ni ska få se live i slutet av detta långa bildbomsinlägg;-)

 här satt vi och åt riktigt mysigt...

 bloggförfattarinnan med "sin" lina:-)
 lördagen bestod av dimma precis hela dagen...den kan vara mycket vacker...men framåt dagen sen så började jag tröttna på all dimma...speciellt när vi var nere vid havet..det var inte mycket vi såg..
 givetvis så besökte vi cafe annorlunda igen:-) för att sen vandra runt vid foten av stenshuvud<3
 ..och alla dessa vitsippor...<3 det var så vackert med de stoora vitsippstäckena<3 oaooo...
 två vårflickor:-) bland alla sippor..
 måånga av dessa vackra backsippor?... fyllde marken där vi vandra<3
 lina med sitt glädjeskutt,hihi:-)
 vacker...eller hur<3 tänk vad vackra de är även innan de slagit ut..vilken process,det är rätt fantastiskt egentligen...<3
 <3
 jag i vittsippshavet:-)
 dax för en liten vila tyckte lina;-)
 titta här hur det kan bli alltså....grässtråna har alltså tagit sig igenom detta fjolårsblad..häftigt tycker jag, att det kan bli såhär:-)


 hejhej säger vi;-)
 ännu en gång ser jag detta fenomen...det är som att träden tar hand om den lilla stenen..omsluter den<3 tänk att det kan bli såhär..det är fint och fascinerande..<3
 som sagt...lördagen bjöds på dimma..eller som samuel sa..havsrök... det är nog första gången allt ,som jag sett sådan här dimma/havsrök över "mitt" hav...
 åhh det var så mååånga fina stenar som där låg på stranden...jag plockade med mig flera stycken till ängela (hon gillar att plocka sten) <3  det är som att varje sten är ett konstverk...jag blir helt hänförd över hur vackra dom kan vara..och det med naturens hjälp......<3
 ofta ser man de här små hålen där nere på marken..och jag bestämde mig för att se vad de små liven hade för sig där nere:-)
 å det ska ni veta<3 att oj så dom jobbade och stod i:-) sandkorn efter sandkorn så kröp dom ner i hålet och hämtade ett litet (för dom stort) sandkorn och bar upp det och lade det på väl utvald plats ovan marken..och sen ner igen,det var så härligt att se:-) <3 tänk vad man får se bara man tar sig tid.. även dessa småå liv är en del av denna värld och har sin uppgift<3...
 lina trodde att det varit mullvadarna som varit i farten här,å det må jag säga:-) dessa små sandhögar var nästan överallt,så då har dom verkligen legat i ojojoj:-)
 här har ni de små ljuuuva kycklingarna,så underbart söta<3
 så...stå nu på rad mina små liv så ska jag räkna in er;-) verkar som att det fattas en liten ljus "boll" <3 som kommer spatserandes där bakom:-)

*hönan till den pilska tuppen* 
neeeej!!! inte igen...jag har sagt det flera gånger redan idag och det gäller fortfarande....jag orkar inte! jag har ont i huvudet ;-)
 *pilska tuppen till hönan*
-jah...men nu är det så att jag har väldiga vårkänslor och accepterar inte ännu ett nej;-b
 en av de pilska tupparna;-) för det kan jag säga...att vårkänslorna hos dessa "små män" spirade för fuullt;-) de arma stackars hönorna fick många "antastningar" hehe:-b det skulle kanske vara lite roligare om damerna var med på noterna, så att man slipper att springa och jaga dom för att få "lite bus i...hönshalmen" ;-)
 lina står här vid deras stuga och lilla katten hilba kommer spatserandes<3
 här sitter jag och myser däråppe på loftet:-)
 och vi hade tur som slapp laga middagen själva;-) för det gjorde ju.....spöket åt oss..eller;-)
 jag med underbara lilla hilba<3 hon ville gääärna vara inne hos oss i våran stuga och mysa med oss<3
 <3 så otroligt söt!
 <3
 här ligger hilba gott i mitt varma knä och lyssnar på linas ljuva stämma, och på knastret från braskaminen<3
som sista bild här i detta lååånga inlägg så får ni en liten titt i hönshuset..däruppe till vänster så ligger dom och ruvar sina ägg..stort och rymligt hönshus för alla dessa krabater. och där nere i mitten är hålet där dom går ut till sin hönsgård. och när "husfar och husmor" är hemma på gården så släpps dom ut i det fria och får vandra runt på gården som dom vill...vilken frihet må jag säga<3 dom såg verkligen ut att trivas<3

här får ni se de små kycklingarna "live" <3


öjöjöj va lååångt detta inlägg blev,ooopss;-)

hej då sålänge:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar