lördag 11 augusti 2012

åå så "nollade" jag för tredje gången...

 ...och blev...30 pannor (som någon uttryckte det) ;-)  dagen DET började med att våra fina vän göran blom kom med en påse kantareller till mig:-) jag har nog nämnt tidigare i bloggen om våran "svampleverantör" å här är han i egen hög person:-) jag har för bara en stund sen förvällt denna senaste påse vi fick av honom med kantareller, TACK fina göran! vi (hela familjen) tycker mycket om dig och din familj...ni bara...är.. det gillar jag.
 eftersom jag var jubilaren ;) så bestämde jag att vi skulle styra färden mot läcköslott<3 ni vet..jag älskar ju saker.. platser mm. som bär på historia....
 läckö slott ligger på kållandsö lite utanför lidköping. det är ett mycket vackert slott<3 som jag besöker ofta vilken årstid det än är...men nu när vi åkte dit så är det ju säsong så då får vi ju gå in i slottet och varje heltimme kan man gå guidad visning runt om i slottet...men med en liten snart 3-åring som inte var superförtjust att gå inne i slottet för länge så var guidad visning inte att tänka på ;-b
 ängela på den stora innergården
 ..hur köket kunde se ut där inne för mycket längesen...
 och...fängelsehålan på läcköslott... där nere vill man inte sitta...fastkedjad invid väggen med "stålrem" runt halsen...hua......:-/   tänk vad många som har suttit i just denna fängelsehåla....... där nere är det nog energier man inte vill känna av:-/
 jag tycker det är intressant att man får se hur det såg ut förr, både vilken mat dom åt och hur dom var klädda osv...




 vi vandrade även runt slottet och här är den vackra utsikten därifrån...där man ser ekens skärgård 
 alla som betalade entre och gick rundvandring i slottet fick en sån här klisterlapp, men ängela ville INTE  ha den på sig, men då var pappa mattis smart å snabbt i smyg satte den på kepsen hennes...lurad,hehe ;-b
 här besöker vi slottsträdgården invid läckö (läckös slottsträdgård) mycket vacker blomsterprakt<3 


 ..och mycket vacker blomsterprakt innebar ju oxå mycket små godingar som jag kunde fota :-) jag var mycket nära denna geting/bi utan att den brydde sig, den var så upptagen med att äta..
 och helt plötsligt så flyger en fjäril förbi mitt ansikte<3 och sätter sig nästan framför mig på denna blomma...och jag var så nära...jag har aldrig fått möjligheten att fota en fjäril på så här nära håll utan att den flyger iväg..
 vet ej vad det är för sort...men åhhh så vacker och så nära jag fick komma<3
 <3

 det vita slottets kontrast till den blåa himlen...ja..behöver jag säga mer<3
 jag älskar speglingen i vattnet<3
 efter läckövisiten så åkte vi vidare (inte långt ifrån läckö) till spikens fiskeläge, där små fiskebodar finns och lite andra små bodar...lukten av fisk..mmm och det är väldigt mysigt där. vi satt nere vid vattnet där och fikade<3 
men på vägen ner till hamnen...så gick vi under/förbi detta fågelbo...å här satt de små underbara fågelungarna  och väntade på en till bit mat av mamma lr pappa...jag har verkligen aldrig varit så nära ett fågel bo med ungar i som kikar ut...aa de var helt bedårande<3  men jag ville inte störa allt för länge så jag tog två-tre foton och så gick vi vidare..
 jag blir så varm inombords.... kan det vara svalungar av något slag??
 familjen bus ;-D  hehe
 andhona, (med ungar trodde jag först), men jag blir enna osäker...de satt där vid vattenbrynet iallafall...dom är vackra..och får mig att må gott...<3
 jag fick oxå en liten annan buse på bild:-)  ni ser ju väl här på deras "sugproppar" på fötterna...vi som fotar insekter och så på nära håll får ju verkligen se hur dom ser ut i detalj..spännande tycker jag:-)
och med denna lilla "duling" så avslutar jag detta långa inlägg;-)

det är ju högst möjligt;-) att ni får se lite mer bilder från min födelsedag, då det vankas kalas och  maskerad här på gården om några veckor:-D  det ser jag verkligen framemot:-)  men vad ska jag klä ut mig till då?  ja...det här kan bli kul å se vad man kommer på,hehe;-D

hoppas ni mår bra därute och tar vara på varje stund, och inte glömmer att stanna upp...åtminstone en gång om dagen för att bara njuta av stunden där och då...<3

vi ses härinne snart igen:)

hej då sålänge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar